Koniec roku to najgorętszy okres dla większości e-commerce. Aby dobrze wykorzystać większe zainteresowanie zakupami, warto właściwie przygotować stronę. Powinna być wolna od błędów i umożliwiać bezproblemowe zakupy. Ponadto istotne jest także przygotowanie świątecznej oferty i zapewnienie sprawnej obsługi klienta. Podpowiadamy, jakie kroki podjąć przed najbliższymi świętami.
Przygotuj sklep na większy ruch w okresie świątecznym
Jeśli spodziewasz się, że w najbliższym czasie na Twój sklep trafi więcej użytkowników niż dotychczas, np. ze względu na uruchomienie dodatkowych kampanii reklamowych, upewnij się, że serwer wytrzyma zwiększone obciążenie. Sprawdź również wydajność systemów płatności. Problemy na etapie składania zamówienia mogą zniechęcić odwiedzających i prowadzić do porzucania koszyków zakupowych.
Zweryfikuj także bezpieczeństwo strony pod kątem aktualności certyfikatu SSL, ochrony danych osobowych oraz szczelności systemu płatności.
Użyteczność i przejrzystość strony – magnes na konwersje w e-commerce
Aby zwiększyć szanse na sprzedaż, należy zapewnić użytkownikom przejrzysty i intuicyjny interfejs. Proces zakupu powinien być prosty i bezproblemowy. Przed okresem świątecznym warto sprawdzić sklep pod kątem user experience (UX) i wyeliminować wszelkie przeszkody, które mogłyby stać na drodze do konwersji.
Ponadto warto zatroszczyć się o właściwą ekspozycję oferty świątecznej. Przygotuj landing page dedykowany produktom świątecznym i umieść go w menu głównym w dobrze widocznym miejscu. Zamieść link także na stronie głównej, np. w formie baneru. Jeśli chcesz zwiększyć widoczność oferty w wyszukiwarkach, spróbuj pozyskać zewnętrzne linki prowadzące do podstrony. Pozycjonowanie jest jednak działaniem długoterminowym i może okazać się, że nie starczy Ci czasu na zdobycie wysokich pozycji organicznych. Więcej o SEO dla e-commerce i nie tylko dowiesz się z portalu Firmove.pl.
Jeśli oferowane w Twoim sklepie internetowym produkty nie mają uzupełnionych opisów, koniecznie nadrób zaległości. Pamiętaj również o właściwej prezentacji – dodaj nowe zdjęcia i filmy. To nie tylko ukłon w kierunku klientów, którzy mogą obejrzeć przedmioty z każdej strony, ale i szansa za zmniejszenie nietrafionych zakupów, czyli liczby zwrotów.
Pamiętaj, aby promować asortyment świąteczny w różnych kanałach. Poza „tradycyjnymi” reklamami w Meta lub Google Ads wykorzystaj potencjał działań organicznych. Świetnie sprawdzą się tutaj posty blogowe bądź rolki z inspiracjami czy pomysłami na prezent z Twojej oferty w roli głównej. Najlepszą reklamę Twojego e-commerce mogą zrobić także sami klienci chwalący się zakupem i oznaczający Twoją markę. Wykorzystaj to i podaj ich materiały dalej, aby zwiększyć zaangażowanie społeczności, budowanej wokół Twojej marki.
Promocje i oferty specjalne – jak je wykorzystać do zwiększenia sprzedaży przed świętami?
Promocja nie zawsze musi skutkować większą sprzedażą. Zbyt duże i częste obniżki mogą zaniżać wartość produktów w oczach klientów i sprawiać wrażenie, że oferta nie jest warta zakupu w cenach regularnych. Takie zjawisko nie będzie pożądane np. w branży hand made.
Aby ustrzec się przed ewentualnymi problemami, zamiast obniżek cenowych można zaoferować klientom darmową dostawę. Ciekawym rozwiązaniem są także kupony rabatowe rozdawane z okazji Black Friday, które klienci mogą zrealizować do końca roku. W ten sposób są dodatkowo zmotywowani do ponownego zakupu.
Bliżej świąt czynnikiem zachęcającym do skorzystania z Twojej oferty będzie gwarancja dostawy przed 24 grudnia. Klienci z pewnością docenią też opcję zapakowania zamówienia na prezent (nawet za drobną opłatą).
Obsługa klienta w okresie świątecznym – na co zwrócić uwagę?
Większa liczba klientów to nie tylko wyższa sprzedaż, ale i więcej problematycznych sytuacji. Upewnij się, że dział obsługi klienta jest gotowy na gorący okres. Aby usprawnić procesy, możesz wykorzystać chatbota, który będzie odpowiadał na pytania użytkowników za Ciebie (oczywiście do pewnego momentu). Podobne rozwiązanie oferuje Facebook, umożliwiający przygotowanie gotowych pytań i odpowiedzi na wiadomości na Messengerze. Jeśli chcesz zająć się odpowiadaniem na zapytania samodzielnie, przygotuj sobie zestaw gotowych odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania. W ten sposób zaoszczędzisz czas potrzebny na przygotowanie wiadomości od zera.